Nice try!

27 februari 2016 - Koh Phi Phi, Thailand

Snugger als wij zijn hadden we naar ons insziens het beste tourtje uitgekozen om het meest prachtige stukje van de Phi Phi eilanden te ontdekken zonder de hordes toeristen (lees: groepen Chinezen die verslaafd zijn aan selfies maken). Handdoek onder de arm, goed ingesmeerd met zonnebrand en voorzien van de nodige medicatie tegen zeeziekte gingen we vrijdagmiddag op pad naar de pier waar de Plankton & Sunset cruise van start zou gaan.

Maar? Nee dus, hij ging niet...
Het was ons van tevoren al verteld dat ‘in the unlikely event.... bla bla bla’ de tour wel eens niet door kon gaan bij slechte weersomstandigheden. Maar aangezien wij niets gehoord hadden, gingen we er dus gewoon van uit dat er niets aan het handje was. Eenmaal aangekomen bij de pier zagen we echter alleen de boot van de zuster tour ‘sleep aboard’ liggen en keken we toch nog even naar onze bevestiging. Stond daar nou net op dat het de bedoeling is om op de dag van vertrek bij het kantoor na te vragen of de tour door gaat. Daarom zijn we toch maar even naar die andere boot gelopen en helaas... De zee scheen te wild te zijn om s’avonds nog terug te keren uit de baai.

Leuk geprobeerd dus! Maar we zijn daarom alsnog even naar het kantoor gelopen om te vragen of er een alternatief was voor een dag later. Hier was echter erg veel onduidelijkheid over, maar als we nou de volgende middag om 12.00 uur langs kwamen dan wisten ze meer. Omdat dit gelijk onze laatste dag hier is, vonden we het risico te groot dat we straks helemaal met lege handen zouden staan. Dus tja, met al onze wijsheid stonden wij gistermiddag op Maya Bay met één van de gewone toertjes tussen zeker wel zo’n 500 andere toeristen. Tja dan is de charme er toch wel een beetje vanaf.

Dat wil overigens niet zeggen dat we geen leuke dag hebben gehad. De rest van de trip was zeer geslaagd, omdat het ons op plekken bracht die op dat moment aanzienlijk minder overlopen (of over zwommen) waren door hordes andere toeristen. Gisterochtend zijn we vroeg opgestaan en hebben wij bij onze accommodatie nog een tripje kunnen regelen. We konden vrijwel direct doorlopen naar het strand waar we met een bootje zijn opgehaald. Omdat de toertjes met een longtailboat de avond ervoor allemaal steevast hun twijfels uitspraken over het bereiken van Phi Phi Ley hebben we gekozen voor een minder leuke speedboot. Gelukkig voor Daan waren het maar korte stukjes varen, want de boot stuiterde aardig over het water.

Zoals we echter al zeiden hebben, is het toch een super leuke dag geworden. De eerste stop was op het zogenoemde monkey beach waar we herenigd zijn met dezelfde type aapjes die nog zo in ons heugen gegrift staan uit Indonesië. En wederom hebben we het levende bewijs gezien dat deze aapjes echt niet bang zijn voor een beetje water. Blijkbaar zijn ze gewend om de flesjes water van de toeristen te jatten, want ze zaten al massaal te wachten toen de boot aan kwam. Ze waren overigens ook weer brutaal genoeg en als je niet oppast klimmen ze via je benen tot op je schouder om af te pakken wat ze pakken kunnen. Daan had nog het geluk dat ze net aan het filmen was toen één van de kleine monsters zich vliegensvlug door het water bewoog en op de boot klom. Om hem van onze tassen af te houden gaf onze Thaise vriend hem maar een blikje cola. En heel behendig beet hij deze in het midden open en genoot rustig van zijn bruisende drankje. Al geloven we niet echt dat dit nou goed voor hem moet zijn geweest.

Na het bezoekje aan de apen zijn we nog gestopt op een aantal mooie plekjes rondom de eilanden. In het eerste baaitje van weer prachtig turquoise blauwe zee hebben we even gezwommen en daarna zijn we gestopt op een mooi plekje om te snorkelen. We zwommen rechtstreeks tussen de hordes geel en zwart gekleurde visjes (ja over deze hordes klagen we niet hoor), af en toe zagen we nog wat andere soorten waarvan wij de naam echt niet kennen, maar geen haaien voor Klaas.

Na het snorkelen was het tijd om naar Maya Beach te gaan. Ondanks dat we niet raar op keken vanwege de drukte, was het toch bizar om zoveel mensen op één strand te zien staan, geheel voorzien van selfie sticks, go pro camera’s en mobieltjes. De zee was afgeladen met tientallen boten en er was nauwelijks een plekje te vinden waar we rustig konden staan. Eigenlijk konden we nauwelijks iets van de pracht zien waar Maya Bay zo om bekend staan. Een klein beetje geluk hadden we gelukkig nog wel toen na een half uur de helft van de boten vertrokken. We zijn er daarom nog even rustig in het zijde witte zand gaan zitten en hebben onze pootjes gebaden in het heldere water.
Na ruim een uur was het tijd om weer op de boot te stappen waar we vers fruit en drinken kregen voordat we verderop in de baai nog even hebben gesnorkeld.

En voor we het wisten zat de dag er al weer op en was het tijd om terug te gaan. We werden weer gedropt op een stukje strand vlakbij onze accommodatie en we zijn gelijk nog even in het zwembad gedoken. Ondanks dat we al meerdere malen in de zee hadden gelegen, liepen de zweetpareltjes van ons voorhoofd. Het is aan deze kant van Thailand aanzienlijk warmer en ons lijf moet toch weer even acclimatiseren.

De laatste avond zijn we weer het drukkere centrum in gelopen en hebben we bij het restaurant van een willekeurig guesthouse lekker en ook betaalbaar gegeten. Het is niet dat we geld tekort komen, maar het zuiden is toch echt een stuk duurder dan we van de afgelopen weken gewend zijn. En als duurder nou garant stond voor lekkerder eten, maar het tegendeel is waar. Hoe goedkoper en lokaler, hoe lekkerder het eten hier is. Dus ja wij kunnen er ook niks aan doen dat we hier nog steeds niet door ons reisbudget heen lijken te komen. Dus dat weekje bijboeken wordt inmiddels toch serieus overwogen ;).

Vandaag zijn we begonnen aan de reis naar de andere kant van de zuidelijke strook. We zijn voor één nachtje beland in Krabi zodat we morgen makkelijker door kunnen reizen naar Koh Phangan waar we de laatste dagen van deze fantastische reis gaan doorbrengen. Maar omdat we morgenvroeg al om 06.15 uur worden opgehaald, gaan we op tijd ons mandje in en zullen we de belevenissen van vandaag later met jullie delen.

1. Jos:
    28 februari 2016
    Hahaha, rotdingen zijn dat toch, die toeristen. Geef mij dan die aapjes maar hoor. Jullie snorkelen wat af zeg, deze vakantie. Geen onder water foto's?
    De tijd vliegt voorbij trouwens. Alweer aan de laatste week toe? Ga zo door en geniet er van, maar dat zit wel snor bij jullie. Ben wel heel benieuwd naar de foto's.
    groetjes (ik zit hier helemaal weg te zwijmelen)
  2. Lennie:
    28 februari 2016
    Heerlijk weer genoten van jullie reisverhalen, nu weet ik waar de uitdrukking "brutale aap" vandaan komt Mooie foto's.
    Geniet nog lekker van jullie laatste dagen in het paradijs!!!