Crossen in Pai

22 februari 2016 - Pai, Thailand

We hebben alweer een paar super mooie dagen erop zitten en het wordt weer hoog tijd om een verslag te doen aan het thuisfront. We waren gebleven bij de korte vermelding van onze aankomst in Pai afgelopen zaterdag. We kunnen nu alvast vertellen dat we daar niet zonder slag of stoot zijn gearriveerd. Niks ernstigs overigens, maar ‘slechts’ een weg de bergen in van ruim 700 speldbochten. En de vaste lezers onder ons kunnen wel raden hoe Daan het minibusje uit kwam zetten.

Na aankomst zijn we gelijk maar een gezellig barretje ingedoken voor een verfrissende aardbeien shake. Een telefoontje naar onze geboekte accommodatie resulteerde er vervolgens in dat binnen 10 minuten een (enigszins verouderde) tuk tuk voor kwam rijden. We zaten iets buiten het centrum en na dat ritje van 3 uur hadden we ook geen zin meer in een wandeling van 1,5 km, beladen met backpack en al.
Gelukkig hadden we het vooruitzicht van ons resort in de bergachtige omgeving net iets buiten het centrum van Pai. Nou ja ‘resort’? Niet helemaal het juiste woord voor een afgebladderd stuk grond met een paar wankele houten hutjes. Op het moment dat de oude tuk tuk de laatste bocht omging en al schuddend een geasfalteerde weg omhoog reed werd ons wel duidelijk waarom de geboekte bungalow zo goedkoop was. Dit klinkt overigens erg negatief, maar het viel uiteindelijk reuze mee. Het was een klein beetje back to basic, maar daar schrikken wij nog niet zo heel snel van terug. Er was gewoon een westers toilet en zelfs een perfecte WIFI verbinding zodat Klaas nog even kon skypen met Paps en Mams uit Bennekom. Het hutje zelf was erg schattig met uitzicht over de prachtige vallei en de mensen waren super vriendelijk en behulpzaam.

Op de dag van aankomst en de eerste volle dag hebben we eigenlijk niet zo heel veel noemenswaardig gedaan. Maar dat is precies waar Pai zo om bekend is. Het is het super gezellige, laid back sfeertje die menig backpacker tot rust brengt en ervoor zorgt dat je eigenlijk niet eens meer weg wilt. Met een boekje genieten van de weidse uitzichten, ‘aapjes’ kijken onder het genot van nog een fruit cocktail aan de Pai Walking Street en de avond vullen met hapjes en drankjes bij de diverse kraampjes is meer dan bevredigend.

Vooral de night market vonden we erg leuk. We liegen er niet om als we zeggen dat we zondag voor nog geen € 2,- gegeten en gedronken hebben. Daarvoor hadden we allebei een grote kipspies, Klaas nog een portie springrolls en één of ander goedje met kip en kaas, Daan een lemon grass tea in een beker gemaakt van bamboe en als toetje een crêpe met Nutella. Oh ja en we hebben ook nog maar een klein Pai souvenirtje erbij gedaan om nog enigszins het idee te krijgen dat we geld uit gegeven hebben.
Het is dus niet alleen spot goedkoop, maar ook een erg gezellige manier om te eten. Waar de walking street overdag vrij rustig is, krioelt het s’avonds van de backpackers en lokale Thai die allemaal samen drommen voor het avondeten. Overal komen de meest heerlijke geuren vandaan en klinkt live muziek als je tussen de kraampjes wandelt.

Na 1,5 dag serene rust vonden we gisteren wel dat we toch iets van de omgeving wilden zien. We hebben daarom een scoortje gehuurd en zijn al crossend Pai en het prachtige gebied daar buiten gaan verkennen. Een 'scootertje' kunnen we het echter ook niet noemen, want de motorinhoud is zo'n 125 cc. Maar het gaat om het idee. We hebben daarom onze plastic, zoals wij dat noemen ‘kinder fietshelmpjes’ opgezet en zijn gaan rijden. Daan die niet zo’n held is op alles wat door een motor wordt aangestuurd is veilig bij Klaas achterop gaan zitten. Daardoor had zij nog meer dan Klaas de mogelijkheid om van het mooie uitzicht te genieten.
We begonnen bij de Pai Canon die de Thai zelf ook wel ‘Grand Canyon’ noemen. Nou zijn wij nooi bij de Grand Canyon geweest, maar we geloven wel dat deze twee niet te vergelijken zijn. Toch was het uitzicht niet verkeerd en hebben we ons nog even kostelijk vermaakt met het maken van een ‘laten we Riet de stuipen op hetl lijf jagen’ filmpje. Vervolgens zijn we teruggereden naar het dorpje om wat te gaan eten en na de lunch hebben we een route afgelegd naar een waterval die wat verder afgelegen lag. Vanwege het droge seizoen was er van een waterval niet echt meer sprake, maar de route er naartoe was wederom mooi en leuk om te doen.

Al met al hebben we heerlijke dagen achter de rug. En met pijn in ons hart hebben we vanmorgen dan Pai weer verlaten. We hadden nog een nachtje kunnen blijven, maar dat ‘back to basic’ als in een miezerig straaltje water uit de douche en gebroken nachten vanwege een kudde blaffende honden was voor 3 nachten toch net genoeg. We zitten nu weer in Chiang Mai waar we morgen nog de hele dag hebben voordat we donderdag aan onze ‘strandvakantie’ in de vakantie gaan beginnen.
Zo te zien en te horen kwam het  vandaag in Nederland met hagelstenen de lucht uit vallen, dus wij zijn nog niet zo voornemens om terug te komen. Gelukkig hebben we ook nog ruim 1,5 week de tijd om te genieten van dit prachtige land.

Tot snel!
Liefs van ons

1. Rianne:
    23 februari 2016
    Riet stuipen op het lijf jagen: Check! Vreselijk filmpje!

Wel een gave hippie-helmet!
  2. Jos:
    23 februari 2016
    La dolce far niente, dat is nou helemaal mijn backpack reis. Ik had er nooit meer weg gegaan hoor. Die sfeervolle foto's en dat relaxte sfeertje, mmm. echt mijn ding. Maar jullie doorgewinterde stappers, kom op zeg. Ik wil lezen over het met de rugzak sjouwen langs des boeddha's wegen, het overvloedige zweet, de ontberingen, de mislukte kampvuurtjes en het dan maar rauw nuttigen van een lokale slang.

En nu nog een strandvakantie in het zuiden? Heerlijk. Geniet er van kinderen, het gaat zo snel.
    Foto's zijn weer om op te vreten hoor, prachtig.