Backpacken nieuwe stijl

19 februari 2016 - Chiang Mai, Thailand

Op het moment van schrijven bevinden we ons in het hoger gelegen Pai. De stad hebben we voor een paar dagen achter ons gelaten om ons onder te dompelen in een hippie cultuurtje van dit Thaise dorpje dat vrijwel geheel door backpackers is overgenomen. Maar daar horen jullie binnenkort meer over, want we hebben nog onze laatste belevenissen uit Chiang Mai te delen.

‘Au, au, kraak, krak, au, au, aaaarg.” Zo werden we vrijdagochtend wakker toen we uit bed uitstrompelde met spierpijn in benen, heupen, armen, nou ja zo’n beetje alles eigenlijk. Met dank aan Soe & Snookie zullen we maar zeggen, alsmede mogelijk gemaakt door het keiharde bed van het guesthouse. Het principe van zachte bedden kennen ze in Thailand al niet echt, maar dit bed spande toch wel de kroon.
We zijn daarom maar rustig opgestaan en hebben in ons guesthouse ontbeten met croissantjes en een heerlijk kopje koffie (en nee niet onze Douwe Egberts, dat pak zit gewoon nog onaangebroken in de backpack). Na het ontbijt zijn we op pad gegaan om de oude stad van Chiang Mai wat verder te verkennen. Dat kwam neer op wat tempel hoppen, een overvloed aan nog meer gouden boeddha's en het straatbeeld dat gekleurd wordt door de oranje gewaden van de monniken. Na een paar uur wandelen zijn we bij een tentje gaan zitten en hebben we wat gegeten. Vooral die verse fruitshakes zijn hier echt overheerlijk!

Ons leventje als backpacker in Thailand is – op een beetje spierpijn na dan – ook niet echt zwaar te noemen. We genieten van de heerlijke temperaturen, het eten, de mensen en ook de contacten met mede backpackers. Veel meer dan in Indonesië zijn hier ook jongeren op reis, wat het erg gezellig maakt tijdens de busritjes, toertjes of gewoon op straat. Wat ons overigens wel erg opvalt is dat veel mensen in zo’n tien dagen in een rap tempo door Thailand reizen. En anderen die net als ons 3 tot 4 weken op reis zijn, maken een combinatie met Laos en/of Cambodja.
We beginnen dan ook enigszins het vermoeden te krijgen dat wij tot die groep backpackers gaan behoren waar wij ons vier jaar geleden nog over afvroegen of ze überhaupt wel vooruit te branden zijn. En tja als Daan dan ook nog eens in zo’n typische wijde backpackersbroek gaat lopen, dan vraag je er natuurlijk ook gewoon om. Ach ja, wij genieten er in ieder geval van...

Nu weer even terug naar de rest van onze laatste dag in Chiang Mai. Na ons luier middagje met een fruit cocktail die we op ons dooie akkertje hebben opgedronken, zijn we terug gewandeld naar het guesthouse. Hier hebben we weer wat dingetjes geregeld voor de komende dagen. We hebben eindelijk maar eens besloten een binnenlandse vlucht te boeken naar het Zuiden. En volgende week donderdag vliegen we in ieder geval naar Krabi om van daaruit af te dwalen naar de eilanden.
Tegen de tijd dat wij weer van onze luie kont afkwamen, werden we opgehaald voor een ‘Evening Cooking Class’. Dit hebben we twee jaar geleden in Bali natuurlijk ook al een keer gedaan, maar we vonden het wel zo leuk om ook te leren een paar Thaise gerechten te maken.

Na een bezoekje aan de markt was het tijd om vier gerechten uit te kiezen. We begonnen met het maken van een soepje en een Pad Thai. Het was vooral veel hakken, snijden en pletten, maar daarna waren beiden gerechten in een tel klaar. De soep was pittig, maar wel erg lekker. De Pad Thai die Daan zo graag in z’n originele vorm wil leren, viel wel wat tegen. Maar vermoedelijk komt dit door de gedroogde garnalen die in dit recept er doorheen gingen wat het geheel een overheersende vissmaak gaf. Na de eerste ronde van twee gerechten hebben we de voorbereidingen voor het dessert gedaan (Klaas had gekozen voor banaan in kokosmelk en Daan haar lang verwachte mango sticky rice. Toen dit stond af te koelen, zijn we aan de slag gegaan met allebei een andere Thaise curry.

Het eten was erg lekker, maar we zaten propje vol tegen de tijd dat ook het toetje erin zat. Het leuke aan deze kookcursus vonden we toch dat we met een klein groepje aan de slag gingen. Helemaal stap voor stap werd het recept uitgelegd en voorgedaan terwijl we het zelf maakte. Samen met een recepten boekje en een certificaat, gaan we dit thuis nog eens fijntjes na proberen te bouwen (alleen dan waarschijnlijk zonder de gedroogde garnalen). Dus mams Den Haag, volgens mij wordt dat binnenkort een moeder-dochter dagje met Thais koken in plaats van Indisch.

Al met al hebben we weer een super leuke dag gehad! En nu gaan we maar eens proberen of het bed in Pai beter slaapt dan in Chiang Mai. Dus welterusten en tot snel!

1. Assie:
    20 februari 2016
    Klinkt allemaal leuk en gezellie behalve helaas de bedden....have fun nog.....
  2. Moeksie:
    22 februari 2016
    Mams uit Den Haag is er klaar voor. Lekker Thais koken in jullie nieuwe keuken.
    En dan maken Klaas en Jos samen dat bananentoetje, dat wordt weer hilariteit.
    Geniet lekker verder en een dikke kus.
  3. Jos:
    22 februari 2016
    En ik maar wachten op een foto van Klaas in zo'n oranje gewaad. Hij is er gek genoeg voor. Mocht ik nog twijfelen of wij wel naar Thailand willen, die twijfel is weggenomen dankzij het verslag over de bedden aldaar. Dat ga ik nooit overleven. Dat Thais koken lijkt me wel wat. Maar Klaas zal het met mij eens zijn dat het bananentoetje toch echt in de bananenbar gemaakt zal moeten worden, maar daar komen we wel uit.
    Voorlopig weer een geweldig verslag. We kijken er elke dag naar uit of er al iets nieuws verschenen is.
    Ik zeg, blijven gaan met die banaan.
    Jos